vrijdag 11 januari 2013

Vergelijking van het eerste boek wat ik heb gelezen en het tweede boek



Ik heb de boeken: De Witte Leeuwin van Henning Mankell gelezen en De Donkere Kamer Van Damokles van Willem Frederik Hermans. 
Deze twee boeken verschillen best veel. Vooral naar mijn mening. 
De Witte Leeuwin is een spannende detective, terwijl (ikzelf) De Donkere Kamer Van Damokles niet zo spannend vindt en het is een oorlogsverhaal. 
Ik vind de schrijfwijze van De Witte Leeuwin veel fijner, leuker om te lezen. Terwijl ik de schrijfstijl van De Donkere Kamer Van Damokles niet erg fijn vond. Wel is De Witte Leeuwin oorspronkelijk Zweeds. De Donkere Kamer Van Damokles is dan wel weer gewoon Nederlands. 
Wat alle twee de boeken wel samen gemeen hebben is het vage begin. In De Witte Leeuwin begin je (ik weet het niet meer precies), maar best ver in het verleden en verder in het boek lees je daar voorlopig niets meer over. In De Donkere Kamer Van Damokles is het begin ook erg vaag. Het gaat heel droog over het leven van Osewoudt in het begin en later in het boek gaat het vooral nog maar over zijn leven ‘nu’. 
En wat ik al eerder zei: wat ook niette vergelijken valt is het genre van de boeken. De één is een detective en de ander is een oorlogsverhaal. 
Ik vond het zelf wel moeilijk om deze boeken te hebben moeten vergelijken, aangezien ze al zo van elkaar verschillen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten