zaterdag 1 juni 2013

Weblog Recensieopdracht

Voor periode 4 moesten we weer een boek lezen. We moesten dat in een groepje doen en samen met mijn groepje kozen wij het boek Een schitterend gebrek  van Arthur Japin. Hierover moesten wij weer een weblogopdracht maken, maar dit keer geen verslag maar een recensie!


Zakelijke gegevens
Arthur Japin: Een schitterend gebrek
Uitgegeven door De Arbeiderspers in 2003; 239 pagina’s; ISBN 9029653354

Gegevens over de inhoud
Japin heeft een zoveelste verhaal over/met Casanova neergezet. Alleen dit keer is Casanova niet de hoofdpersoon, maar Casanova’s eerste liefde Lucia. Lucia zou Casanova hebben verlaten omdat ze zwanger geraakt zou zijn door één van de knechten en uit schaamte voor Casanova gevlucht is. Het blijkt echter niet zo te zijn. Lucia blijkt de pokken te hebben gehad. Nadat zij van de pokken genezen is, zitten haar gezicht en hals vol met littekens. Zij is van een mooi meisje naar een verminkte, door pokken, sterke vrouw veranderd. Ze moet keuzes maken tussen gevoel en verstand. Ze houdt van Casanova, maar in Venetië, waar alles om uiterlijk gaat, zou hij, met haar aan zijn zij, nooit een carrière kunnen maken. Dus om Casanova (hopelijk) gelukkig te maken, verlaat zij hem. Op latere leeftijd komen de twee elkaar weer tegen in Amsterdam, waar zij een mysterieuze hoerenmadame is geworden en hij een succesvolle Franse zakenman. Alle twee leven ze onder een andere naam; Lucia onder Galathée de Pompignac en Casanova onder chavelier de Seingalt. Hier in Amsterdam worden ze ‘opnieuw’ verliefd en weer moet Lucia keuzes maken tussen gevoel en verstand.

Een oordeel en argumenten
Vernieuwingsargument
Japin is absoluut niet de enige die een verhaal met Casanova erin schrijft. Maar wat Japin zo goed heeft gedaan, is het verhaal over de eerste liefde van Casanova te schrijven. Daarmee krijg je ook weer een andere kijk op Casanova en is het misschien wel een veelgebruikt onderwerp, maar een wel uniek verhaal.

Realistisch argument
Wat ik zou goed vind aan het verhaal is dat het zo werkelijk is. Oké, heel eerlijk is het wat minder werkelijk dat je elkaar naar jaren weer tegenkomt in een stad 1700 kilometer verder dan waar je elkaar ontmoet hebt, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Maar wat ik er nou zo realistisch aanvind is dat Lucia de hele tijd keuzes moet maken tussen gevoel en verstand. Door dit boek ga je nadenken en dan kom je er ook achter dat wijzelf dat ook de hele tijd doen. Ik moet toegeven dat dit boek me gewoon heel erg raakte omdat ik mijzelf heel erg kon identificeren met Lucia. Dit jaar heb ik ook veel keuzes moeten maken tussen gevoel en verstand en het maakt niet uit over welk onderwerp dan ook je keuzes moet maken, het blijft altijd moeilijk.

Emotioneel argument
Het moment dat Lucia door de opmerking door chavelier de Seingalt zeker wist dat hij Casanova is, raakte mij. Ik vond het zo mooi dat Casanova nooit zijn eerste liefde vergeten was en zichzelf blootgeeft en erover verteld. Dit soort dingen laat mij er altijd over nadenken of wij dat in het echt ook doen. Of wij ook onze eerste liefdes niet vergeten. En hoe zo’n een eerste liefde nou voelt voor iemand. Casanova geeft zich hierover bloot, maar voor hem is het nog steeds een heftig onderwerp. En aangezien dit een verhaal in de 18e eeuw is, hoe denken wij er dan nu allemaal precies over?

Stilistisch argument
Ik vond het verhaal erg mooi geschreven. Het was af en toe vrij lastig, maar omdat ik wist dat het dan iets moois inhield en het daarom nog een keer las, snapte ik precies wat er stond. Daardoor was de moeilijke taal niet storend. Het hoort ook wel bij het verhaal omdat het ook een verhaal is wat zich afspeelt in de 18e eeuw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten